Sila klik link di bawah ini. Terima kasih :)

Dengarkanlah...

Monday, May 23, 2011

Kemukjizatan Al-Quran (Siri 1)

Rasulullah s.a.w telah tinggalkan kepada kita 2 petunjuk iaitu Al-Quran dan As-Sunnah untuk kita semua amalkan. Berapa kali kita membaca Al-Quran dalam sehari? 1 kali? 2 kali atau dalam solat sahaja? (tu pun surah-surah lazim, yang pendek2 plak tu...)

Atau kita tak baca langsung? Astaqfirullahal ‘Azeem. Kalau baca pun tidak, nak memahaminya apatah lagi. Nak amalkan? Huh! Jauh sekali. Tepuk dada, tanyalah iman kita.

Paling senang nak dapat pahala adalah melalui pembacaan Al-Quran yang betul dengan disertai hukum-hukum tajwid, kerana setiap huruf diberikan 10 pahala, tambahan pula Al-Quran adalah kalam Allah (bukan kata-kata manusia).

Pada semester lepas dalam Kuliah I’jaz Al-Quran (Kemukjizatan Al-Quran) yang dibimbing oleh Dr. Haji Masrun, MA, seorang dosen (pensyarah) Fakulti Usuluddin. Banyak kemukjizatan di atas mukjizat Al-Quran itu sendiri. Contohnya, bilangan persamaan dan perbezaan kalimat-kalimat dalam Al-Quran, kenapa Al-Quran itu disebut dengan Sab’al Matsani, keindahan lafaz-lafaz Al-Quran, keterkaitan antara surah dengan surah sebelum atau selepasnya dan banyak lagi.
Tips yang saya ingin kongsikan pada kali ini adalah cara untuk menghafal muka surat setiap juzuk Al-Quran. Memang menakjubkan kerana hanya dengan menggunakan formula matematik ringkas, kita akan dapat tahu muka surat setiap juzuk Al-Quran. Jom kita belajar sama-sama.

Contoh 1
Jika anda ingin mengetahui Juzuk 6 di halaman yang ke berapa, buat camni...
6-1 = 5. 5 perlu didarab dengan 2 jadi 5 x 2 = 10
Letakkan nombor 2 selepas jawapan.
Jadi, juzuk 6 berada pada halaman 102.
Tak paham???

Contoh 2
Jika anda ingin mengetahui Juzuk 14 di halaman ke berapalah agak-agaknya, buat camni...
14-1 = 13, 13 perlu didarab dengan 2 jadi 13 x 2 = 26
Letakkan nombor 2 selepas jawapan.
Jadi, juzuk 14 ada pada halaman 262. Tak percaya? Pergi amik wuduk, buka Al-Quran tengok sendiri betul ke tak. Pastu baca la sikit ayat tu, tak pasal-pasal dapat pahala. Kan?

Contoh 3
Ni contoh last, kalau tak faham lagi tak tahu la. Saya ambil Juzuk 27, buat cam tadi jugak...
27-1 = 26, 26 perlu didarab dengan 2 jadi 26 x 2 = 52
Letakkan nombor 2 selepas jawapan.
Jadi, juzuk 27 adalah pada halaman 522.
Sekarang lihat pada Al-Quran dan anda akan lihat Juzuk 27 bermula pada halaman 522.

Subhanallah! Inilah disebalik kemukjizatan Al-Quran. Sama-sama kita kongsikan kepada kawan-kawan kita, keluarga kita supaya kita sama-sama mendapat ganjaran dari Allah swt.

Takkan baca je kot? Share la kat kawan-kawan...

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
;