Sya’ban adalah diantara bulan-bulan yang mulia
dalam Islam. Terdapat kata yang menyerupai asal kata sya’ban (ش، ع، ب) iaitu شَعْبٌ، شِعْبٌ،شُعْبَةُ.
Sya’bun = Suku Masyarakat
Syi’bun = Jalan atau lorong dicelah-celah bukit
Syu’batun = Cabang-cabang
Apa kaitannya? Sebuah suku atau bangsa yang
bertambah dan bertambah sehingga menjadi sebuah masyarakat yang besar atau
sebatang pohon yang banyak ranting-rantingnya. Begitulah juga dengan bulan
Sya’ban kerana di dalamnya terdapat banyak cabang-cabang keberkatan dan
keutamaan.
Hadis
Pertama
Diambil dari
Sunan Nasa'i (Juz 4/ hlm. 201).
Datang seorang
sahabat bernama Usamah Bin Zaid r.a. berjumpa dengan Rasulullah s.a.w lalu
bertanya: “Wahai Rasulullah, aku tak pernah melihat engkau berpuasa di
bulan-bulan lain sebanyak di bulan Sya’ban. Ada apa dengan bulan ini ya
Rasulullah?” Nabi s.a.w menjawab,
ذَلِكَ شَهْرٌ يَغْفُلُ النَّاسُ عَنْهُ بَيْنَ رَجَب وَرَمَضَانَ وَهُوَ
شَهْرٌ تُرْفَعُ فِيهِ الأَعْمَالُ إِلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ فَأُحِبُّ أَنْ يُرْفَعُ
عَمَلِيْ وَأَنَا صَائِمٌ
“Itulah bulan yg
banyak manusia lalai darinya. Bulan itu terletak diantara bulan Rejab dan bulan
Ramadhan, dimana pada bulan itu amalan diangkat kepada Tuhan Semesta Alam dan
aku suka amalanku diangkat ketika aku sedang berpuasa”.
Sehingga satu ketika Allah bertanya kepada malaikat. “Hai, malaikat. Ketika engkau mengangkat amalan hambaku ini, apa yang dia sedang lakukan?”. Malaikat jawab “Ya Allah, hamba-Mu ini sedang berpuasa”.
Kenapa Allah bertanya? Apakah Allah tak tahu? Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui… Allah bertanya bukan kerana tidak tahu, akan tetapi kerana ingin banggakan manusia dihadapan malaikat.
“Lihatlah malaikat, dulu ketika Aku nak ciptakan
manusia kamu complain, tak setuju. Kamu katakan:
اَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُّفْسِدُ فِيهَا
وَيَسْفِكُ الدِّمَآءَ
“Untuk
apa Ya Allah Engkau ciptakan mereka? Mereka ini akan membuat kerosakkan dan
mereka akan menumpahkan darah (saling bunuh-membunuh)”. (Surah Al-Baqarah,
ayat 30)
“Kamu lihat pada
bulan ini wahai malaikat, ketika kamu mengangkat amalan hamba-Ku ini dia sedang
bepuasa”.
Kenapa puasa? Kenapa tidak solat ke zakat ke
ataupun haji? Kerana puasa adalah salah satu amalan yang paling dicintai oleh Allah
s.w.t. Sehinggakan Allah menisbatkan puasa itu pd dirinya.
Apa kata Allah?
الصوم لى وانا أجزي به
“Puasa itu untukku, Aku memberikan balasan
(pahala) untuknya”.
Kata Ibnu Rajab
rahimahullah, Nabi s.a.w telah menyebutkan bahawa ramai manusia yg lalai
di bulan Sya'ban adalah krn bulan Sya'ban berada diantara bulan haram
(Rejab) dan bulan mulia (Ramadhan). Jadi manusia sibuk pada 2 bulan
tersebut sehingga bulan Sya'ban dilupakan krn mereka menyangka bahawa
puasa di bulan Rejab lebih afdhal dari puasa di bulan Sya'ban krn bulan Rejab adalah bulan haram. Sebenarnya bukanlah begitu.
Para ulama' telah memetik
hikmah yg terdapat pd hadis di atas. Pertama, Nabi s.a.w byk berpuasa di
bulan sya'ban dikala orang lain melupakan bulan tersebut dan beliau sgt
suka amalan yg dilakukan diangkat pd bulan tersebut tatkala beliau
sedang berpuasa. Kedua, ia adalah sebagai persedian menghadapi bulan
Ramadhan. Sesuai dgn doa Nabi "Ya Allah, berkatilah kami di bulan rejab
dan sya'ban dan sampaikanlah kami ke bulan Ramadhan".
Hadis Kedua
Berkaitan dengan persaksiaan dari Aisyah r.a.
Hadis ini terdapat dalam Sahih Muslim dan Sahih
Bukhari yang diriwayatkan oleh Siti Aisyah, isteri Nabi. (Status hadis
Muttafaqun ‘Alaih, iaitu hadis yang terdapat dalam Sahih Muslim dan Sahih
Bukhari ini disepakati kesahihannya dan tidak ada ikhtilaf diantara ulama’
bahkan darjat hadis yang paling tinggi menurut Ahli Sunnah Wal Jamaah adalah
hadis Muttafaqun ‘Alaih)
Kata Aisyah r.a.:
كَانَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَعَلَى آلِهِ وَسَلَّمَ يَصُوْمُ حَتَّى نَقُوْلُ لاَ يُفْطِرُ وَيُفْطِرُ حَتَّى
نَقُوْلُ لاَ يَصُوْمُ
“Sesungguhnya
Rasulullah s.a.w melaksanakan puasa
hingga kami sangka dgn berkata beliau tidak akan berbuka, dan ketika beliau
berbuka/tidak puasa hingga kami sangka dgn berkata beliau tidak akan berpuasa”.
Apa maknanya? Begitu nampaknya Nabi banyak berpuasa
di bulan Sya’ban sehingga disangka puasa, tetapi tak puasa dan disangka tidak
puasa ternyata Nabi akan puasa.
Aisyah r.a melanjutkan lagi:
فَمَا رَأَيْتُ رَسُوْلَ اللهِ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَعَلَى آلِهِ وَسَلَّمَ اسْتَكْمَلَ صِيَامَ شَهْرٍ إِلاَّ رَمَضَانَ وَمَا
رَأَيْتُهُ أَكْثَرَ صِيَامً مِنْهُ فِيْ شَعْبَانَ
“Saya
tak pernah melihat Rasulullah s.a.w menyempurnakan puasa sebulan kecuali di
bulan Ramadhan dan saya tak pernah melihat Nabi s.a.w berpuasa lebih banyak dari
bulan Sya’ban”.
Maksudnya, Aisyah r.a membandingkan puasa Nabi s.a.w di bulan
Ramadhan dengan bulan Sya’ban. Jadi, jika mengikut turutan, Nabi berpuasa penuh sebulan itu adalah pada bulan Ramadhan kemudian kedua yang terbanyak
adalah puasa di bulan Sya’ban.
Dalam Sahih Muslim diriwayat dari Aisyah r.a.:
كان رسول الله (ص) يصوم شعبان كله إلاّ
قليلا
“Nabi
melaksanakan puasa di bulan sya’ban itu semuanya kecuali sedikit”.
Kata ulama’ makna ( ( كله di situ bukan bererti Nabi berpuasa penuh
satu bulan dari awal sampai akhir tetapi sebahagian besar dari bulan Sya'ban. Seolah-olah seperti
keseluruhan dari bulan Sya’ban.
Kesimpulannya, terdapat 2 hadis iaitu ucapan dari
Nabi sendiri (Hadis Qauli) dan hadis perbuatan Nabi yang dilihat oleh Aisyah
r.a. (Hadis Fi’li). Maka, hadis-hadis ini sempurna kekuatannya untuk dijadikan
dalil hukum. Oleh sebab itu, kita sebagai ummat Nabi Muhammad s.a.w yang ingin
mendapatkan syafaatnya adalah dengan mengikuti sunnah-sunnah Rasulullah s.a.w sebagaimana
sabda Nabi:
فعليكم بسنتي و سنة الخلفاء الراشدين
المهديين، عضوا عليه بالنواجذ
“Hendaklah
kamu mengikuti sunnahku dan sunnah Khulafa Ar-Rasyidin orang-orang mendapat
hidayah setelahku. Gigitlah ia dengan geraham kamu (berpegang teguh dgn sunnah
Nabi)”
Maka, berpegang teguhlah dengan salah satu sunnah
Rasulullah s.a.w iaitu memperbanyakkan amal di bulan Sya’ban tidak hanya dibatasi
dengan berpuasa sahaja. Amal ini secara kesuluruhan sama ada amal badan mahupun
amal harta seperti banyak berzikir dan selawat, sedekah, menolong orang, menyantuni anak-anak
yatim dan faqir miskin dan sebagainya dalam sarana mendekatkan diri kepada Allah s.w.t,
menghidupkan sunnah Nabi Muhammad s.a.w dan menjadi bekal di akhirat nanti
dengan melaksanakan amalan yang baik di bulan yang baik. InsyaAllah, ameen. Wallahua’lam...
0 comments:
Post a Comment